Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Керсетки—станіки. Волинь
Етнографія Волині
Керсетки—станіки. Волинь...

Інше





Хомова Т. Колекція настильниць і скатертин (група Р2 – тканини…) у фондах Волинського краєзнавчого музею | Друк |
Читальний зал - Музейна справа
Вивчення ужиткових тканин (настільниць і скатертин) речової групи Р2[1] є продовженням дослідження музейної збірки етнографічних пам’яток. В цій групі, окрім найдавніших класичних зразків, зберігаються експонати, які характерні для інших областей України та речі фабричного виробництва.
У попередній статті [2, 54] висвітлювалось питання призначення настільниць і скатертин, їх утилітарної, художньо-естетичної та сакральної функції. Збірка таких пам’яток була умовно поділена на кілька груп, відповідно до техніки ткання, орнаментики виробу та періоду їх виготовлення. Дотримуючись аналогічного поділу вивчалась і наступна група відповідних зразків народного мистецтва у фондах ВКМ. Як уже зазначалось, саме настільниці були більш давніми і широко побутували на території Волинського Полісся, то і перевагу при дослідженні доцільно надати саме їм. До першої підгрупи віднесемо пам’ятки, які відповідають класичним зразкам, у яких гармонійно поєднались матеріал і фактура, елементи декору і засоби їх художньої виразності. Вони виконані технікою складного саржевого переплетення („у сосонку”, „у ялинку”), а найбільш поширений характер орнаментування – у смуги (широкі чи зовсім вузенькі) переважно червоних відтінків із вкрапленням чорного кольору. Такі настільниці датуються початком та першою половиною ХХ століття із Луцька, Цумані та села Козлиничі Маневицького району. Надзвичайно гармонійні в кольоровій гаммі вироби із села Нуйно Камінь-Каширського району. В орнаменті тут переважає світло-червоний колір, але замість чорного вкраплення майстрині використали сірі відтінки. До класичних відносимо і настільниці такого ж переплетення, як і попередні, але з використанням вибілених (білих) і не вибілених (сірих) лляних ниток, які мають місцеву назву „у ромбики”, „у квадратики”. Такі зразки народного ткацтва у фондовій збірці із села Рокита Старовижівського району і датуються початком ХХ століття.
До давніх пам’яток відносяться настільниці виконані технікою восьмиремізного ткання з фактурним візерунком „по кожушку” у дрібні і великі ромбики та квадрати з комбінуванням вибілених лляних ниток основи і утка як у звичайній саржі. Оздоблені вони комбінацією широких і вузьких смуг червоних відтінків з вкрапленням чорних та сірих ниток. Надійшли роботи із сіл Нуйно Камінь-Каширського, Вишнів Любомльського, Старий Чорторийськ Маневицького, Дроздки Ковельського районів.
Технікою складного саржевого переплетення („в ялинку”) виконана настільниця із села Дорогиничі Локачинського району, яка датується кінцем ХІХ століття. Орнаментована смугами перебірного переплетення, де основним є чорний колір, а як допоміжні виступають червоний, зелений із вкрапленням жовтого і рожевого відтінків.
Пам’ятки, які надійшли до фондів музею з села Нуйно Камінь-Каширського району, датовані 60-ми роками ХХ століття і виконані за старими класичними зразками із сірого лляного полотна технікою складного саржевого переплетення („у ялинку”) і орнаментовані на кінцях багатоколірними смугами.
Цікавим експонатом цієї групи є настільниця початку ХХ століття із Дубнівського повіту. Створена вона аналогічною технікою ткання „у ялинку”, але орнаментування відрізняється від попередніх зразків. Оригінальним є вирішення композиції смуг із світло-сірих і темно-сірих лляних ниток. На темно-сірих чергуються між собою червоні і білі смужки.
Пам’ятка 30-х років ХХ століття із села Рівне Любомльського району виготовлена із грубих лляних та конопляних вибілених і невибілених ниток технікою репсового переплетення, яке є похідним від полотняного і відноситься до багаторемізних технік ткання. Оздоблена настільниця світло-зеленими та оранжевими смужками на вузьких кінцях і двома світло-зеленими повздовж виробу. Експонат такого типу у колекції в одному екземплярі, тому названу вище техніку ткання не можна назвати популярною чи традиційною у виготовленні настильниць.
Ще одна пам’тка початку ХХ століття із села Колодяжне Ковельського району відноситься до групи так званих рушників-настільниць, про які зазначалось у попередній статті [2, 55]. Виготовлена річ із тонких білих лляних ниток простим полотняним переплетенням і оздоблена вишуканим візерунком із чорних і вишневих смуг різної ширини, які чергуються між собою.
Настільниця початку ХХ століття, що була передана із Лондона колишньою мешканкою Волині Галиною Мельник-Калужинською, виготовлена технікою репсового та перебірного переплетення по всьому полю виробу. Застосована техніка ткання та оздоблення характерна для волинського ткацтва, але саме в такому візерунковому вирішенні широко використовувалась для оздоблення тканих рушників, а не при виготовленні настільниць. Саме тому така пам’ятка є єдиною у музейній колекції.
Скатертин у групі фондів Р2 нараховується всього 9 одиниць збереження. Чотири з них фабричного виробництва і особливого значення при вивченні зразків традиційного народного мистецтва не відіграють. Вишукано виглядають скатертини першої половини ХХ століття в’язані гачком із бавовняних (м. Луцьк) та лляних (с. Замлиння Любомльського району) ниток з рослинним геометризованим візерунком, оздоблені китицями.
Створена у 1978 році скатертина відображає традиції народного ткацтва початку ХХ століття. Виготовлена із доморобних білих лляних та сірих конопляних ниток технікою багаторемізного перебірного ткання, що створює фактурний рослинно-геометричний орнамент. Однак ні автора, ні території побутування речі в інвентарній книзі не зазначено.
Традиційні вироби 30-40-х років ХХ століття із села Буяні Луцького району та міста Луцька виконані техніками полотняного і саржевого переплетення („в ялинку”), одна з яких оздоблена вишивкою „хрестик” геометричним візерунком, інша не оздоблена.
Скатертина, яка датується 40-ми роками ХХ століття із Луцька, виготовлена рідкісною (при створені таких речей) технікою „макраме” із грубих невибілених лляних ниток, а поверх основи прикрашена рослинним візерунком з доморобної шерстяної кольорової пряжі.
Каталог поданий нижче є продовженням досліджуваної теми і охоплює колекцію скатертин і настільниць групи Р2, яка нараховує 29 одиниць збереження.
Структура каталогу: назва експоната і місцева назва (якщо вона є), матеріал, техніка виготовлення і оздоблення, розміри, автор, рік виготовлення, населений пункт, інвентарний номер.
Каталог
1. Настільниця.
Льон, ткання саржеве перебірне. 150х68 см
Автор Євдокія Шуліпа.
Початок ХХ ст., с. Старий Чорторийськ Маневицького району. Р2 - 161
2. Настільниця („настильниця”).
Льон, ткання саржеве, репсове, перебірне. 195х71 см
Автор А. Шульгач.
Початок ХХ ст., м. Цумань. Р2 - 162
3. Настільниця („скатерка”).
Льон, коноплі, бавовна, ткання багаторемізне перебірне, мережка. 167х93 см
Автор Галина Бондар
Початок ХХ ст., с. Рокита Старовижівського району. Р2 - 398
4. Настільниця („портовина”).
Льон, ткання саржеве перебірне, репсове. 167х72 см
Автор Оксана Кондратюк.
Початок ХХ ст., с. Вишнів Любомльського району. Р2 - 399
5. Настільниця („скатерка”).
Льон, ткання саржеве, репсове, перебірне. 135х65 см
Автор Пріська Ковальчук.
Початок ХХ ст., с. Нуйно Камінь-Каширського району. Р2 - 416
Льон, коноплі,бавовна, ткання багаторе
6. Настільниця („скатерка”).
мізне перебірне. 150х44 см
Автор Галина Бондар.
Початок ХХ ст., с. Рокита Старовижівського району. Р2 - 436
7. Настільниця („скатерка”).
Льон, коноплі, бавовна, ткання багаторемізне перебірне, мережка. 156х90 см
Автор Галина Бондар.
Початок ХХ ст., с. Рокита Старовижівського району. Р2 - 443
8. Настільниця („скатерка”).
Льон, бавовна, ткання саржеве, репсове, перебірне. 199х69 см
Автор Марія Ярмолюк.
Кінець ХІХ ст., с. Дорогиничі Локачинського району. Р2 - 813
9. Настільниця („портовина”).
Льон, бавовна, ткання полотняне, перебірне. 155х62 см
Автор невідомий, передано І. Божик.
Початок ХХ ст., с. Колодяжне Ковельського району. Р2 - 823
10. Настільниця.
Льон, ткання саржеве. 148х65 см
Автор невідомий, передано О. Локницькою, м. Луцьк. Початок ХХ ст., Дубнівський повіт.
Р2 - 1040
11. Настільниця („скатерка”).
Льон, ткання саржеве,репсове. 160х67 см
Автор Олена Грушевінчук.
Початок ХХ ст., с. Козлиничі Маневицького району. Р2 - 1380
12. Настільниця („скатерка”).
Льон, коноплі, бавовна, ткання репсове. 200х46,5 см
Автор Євдокія Дейнеко.
1930-ті роки, с. Рівне Любомльського району. Р2 - 1456
13. Настільниця („порток”).
Льон, бавовна, ткання саржеве, репсове. 130х69 см
Автор невідомий, передано М. Мосійчук.
1960-ті роки, с. Нуйно Камінь-Каширського району. Р2 - 1505
14. Настільниця („порток”).
Льон, бавовна, ткання саржеве, репсове. 131,5х65,5 см
Автор невідомий, передано М. Мосійчук.
1960-ті роки, с. Нуйно Камінь-Каширського району. Р2 - 1506
15. Настільниця („порток”).
Льон, ткання саржеве перебірне, репсове. 100х66 см
Автор невідомий, передано М. Клодчик.
1930-ті роки, с. Нуйно Камінь-Каширського району. Р2 - 1694
16. Настільниця („порток”).
Льон, бавовна, ткання саржеве, перебірне. 138х63 см
Автор невідомий, передано П. Шулік.
1950-ті роки, с. Нуйно Камінь-Каширського району. Р2 - 1716
17. Настільниця („скатерка”).
Льон, ткання саржеве, репсове, перебірне. 188х66 см
Автор невідомий, передано О. Кульчицькою, м. Луцьк. Початок ХХ ст., Волинь.
Р2 - 2087
18. Настільниця.
Льон, бавовна, ткання саржеве перебірне. 200х80 см
Автор невідомий, передано О. Пущик.
1950-ті роки, с. Дроздки Ковельського району. Р2 - 2296
19. Настільниця.
Льон, бавовна, ткання полотняне, перебірне, 118х59 см
Автор невідомий, передано Г. Мельник-Калужинською. Початок ХХ ст., Волинь.
Р2 - 2546
20. Скатертина.
Тканина фабрична ( перкаль), „рішельє”. d - 67 см
Автор невідомий, передано О. Тітановою, м. Ржев. 1940-ві роки.
Р2 - 916
21. Скатертина.
Льон, коноплі, ткання багаторемізне перебірне. 193х133 см
Автор невідомий, передано В. Міщанчук, м. Луцьк. 1978 рік, Волинь.
Р2 - 1188
22. Скатертина.
Льон, шерсть, ручна техніка в’язання „макраме”. 170х150 см
Автор невідомий, передано О. Кучинським. 1940-ві роки, м. Луцьк.
Р2 - 1191
Виготовлення фабричн
23. Скатертина.
е, візерунок відбитий кольоровою фарбою. 115х115 см
Початок ХХ ст., передано Г. Щур, с. Липини Луцького району. Р2 - 1441
24. Скатертина.
Льон, ткання саржеве. 146х124 см
Автор невідомий, передано Р. Черв’як. 1930-ті роки, с. Буяні Луцького району. Р2 - 1514
25. Скатертина.
Льон,ткання полотняне, вишивка „ хрестик”. 180х135 см
Автор Г. Дмитрук. 1939-41 роки, м. Луцьк. Р2 - 1558
26. Скатертина.
Бавовна, в’язання гачком. 210х170 см
Автор невідомий, передано Л. Білоус. Початок ХХ ст., м. Луцьк.
Р2 - 2157
27. Скатертина.
Бавовна,виготовлення фабричне. 143х110 см
Початок ХХ ст., передано Н. Березюк, с. Дубечне Старовижівського р-ну.
Р2 - 2189
28. Скатертина.
Бавовна, шовк штучний, ткання полотняне. 140х120 см
Автор А. Сопильняк.
70-ті роки ХХ ст., с. Мокрець Турійського району. Р2 - 2292
29. Скатертина.
Льон, в’язання гачком. 160х109 см
Автор Ольга Крутоус.
1950 рік, с. Замлиння Любомльського району Р2 – 2573
________________
  1. Інвентарні книги Волинського краєзнавчого музею групи фондів Р2 (прапори, тканини, шкіра). № 1, 2, 3, 4, 5, 6.(за 1977–2014 роки).
  2. Хомова Т. Колекція скатертин і настильниць групи „Д” (декоративно-прикладне мистецтво) у фондах Волинського краєзнавчого музею / Т. Хомова // Волинський музейний вісник. Музеї у дослідженні та збереженні памїяток культурної спадщини західноукраїнських етнічних земель. Наук. зб.: Вип. 4. – Луцьк, 2012. – С. 54–63.
Хомова Т. Колекція настильниць і скатертин (група Р2 – тканини…) у фондах Волинського краєзнавчого музею / Т. Хомова // Волинський музей. Історія і сучасність : матеріали V Всеукр. наук. іст.-краєзн. конф., присвяч. 23-й річниці Незалежності України та 85-й річниці створення Волин. краєзн. музею, м. Луцьк, 16 травня 2014 року / упоряд. А. Силюк. – Луцьк, 2014. – Вип. 5. – С. 237–241.