Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Євангеліст Марко. 1780-ті рр.
Волинська ікона
Євангеліст Марко. 1780-ті рр....




25 червня 2015 року – 105 років від часу прем’єри балету Ігоря Стравінського «Жар-птиця» (1910) | Друк |
Новини - Пам'ятні дати
25 червня 1910 року у Парижі, на сцені Гранд-Опера, під час 5-го «русского сезона» (4.06–7.07) антрепризи Сергія Дягілєва відбулася прем’єра вистави «Жар-птиця», балету Ігоря Стравінського в хореографії Михайла Фокіна.
Успіху «Жар-птиці» сприяла не лише музика Стравінського, але й прекрасна сценографія знаного художника Олександра Головіна, і чудовий костюм Жар-птиці, виконаний талановитим художником Левом Бакстом, і неперевершені Тамара Карсавіна та Анна Павлова – виконавиці партії Жар-птиці. В сезоні 1910 року, у Парижі, вистава пройшла п’ять разів, кожного разу із різним складом виконавців. З того часу розпочалася тріумфальна хода музики Стравінського, у тому числі й музики цього балету, по всьому світу.
Окрім М. Фокіна, балет «Жар-птиця» на сцені втілювали знані в усьому світі хореографи. І серед них Федір Лопухов (Петроград, 1921), Леонід Мясін (Монте-Карло, 1934), Джордж Баланчін (Нью-Йорк, 1949), Серж Лифар (Париж, 1954), Моріс Бежар (Париж, 1970) та багато інших. До сценографії цього балету долучилися найвідоміші художники XX століття. Серед них Наталія Гончарова, що є автором сценографії балету у Дягілевських сезонах 1926 року з новим складом виконавців, серед яких і Серж Лифар, тоді молодий киянин та танцівник-початківець, а в майбутньому – головний балетмейстер Гранд-опера. З ім’ям художниці пов’язана і постановка балету в Единбурзі 1954 року за участю видатної англійської балерини Марго Фонтейн. Театральну історію «Жар-птиці» в декораціях неможливо уявити собі без імені Марка Шагала у виставах 1945, 1949 та 1970 рр. на сцені Метрополітен Опера. Образ Жар-птиці на сцені втілювали і Марго Фонтейн, англійська прима-балерина, і кубинська балерина Алісія Алонсо, і Майя Плісецька.
І хоча Стравінський не працював над створенням «Жар-птиці» в Устилузі, і поки невідомі будь-які зв’язки музики цього балету з волинським музичним фольклором, проте є дуже показовими пошуки Єжи Стемпковського 1939 року, коли шукаючи сліди перебування Ігоря Стравінського, він показував «Колискову» із «Жар-птиці» місцевим мешканцям, учасникам церковного хору, а ті у відповідь свідчили, що хоча ця музика і не є устилузькою, але вона явно волинського походження.
До творчої спадщини Ігоря Стравінського зверталися і працівники Волинського краєзнавчого музею. З нагоди 90-річчя від часу прем’єри «Жар-птиці» діяла пересувна виставка «Жар-птиця» Ігоря Стравінського». Окремий розділ цьому балету присвячувався і на стаціонарній виставці «Театр Ігоря Стравінського» (2001), де розповідалось про вистави на сценах оперних театрів Києва та Харкова у постановках українських хореографів Віктора Литвинова та Алли Рубіної, хоча у киян була можливість побачити і первісну, фокінську, хореографію балету, відновлену Олександром Прокоф’євим та його учнем Андрісом Лієпою під час гастролей у Києві.
Фото з сайту: http://actoria.ru/
Фото з сайту: http://www.belcanto.ru/
Фото з сайту: http://vk.com/
Фото з сайту: http://vk.com/

Огнєва О. 25 червня 100 років від часу прем’єри балету І. Стравінського «Жар-птиця» (1910) / О. Огнєва // Календар знаменних і пам’ятних дат Волині на 2010 рік / Управл. культ. і туризму Волин. обл. держ. адмін., Волин. краєзн. музей, Волин. держ. обл. універс. наук. б-ка ім. О. Пчілки. – Луцьк : Твердиня, 2009. – С. 80-82.