Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Літературно-меморіальний музей-садиба Лесі Українки (с. Колодяжне Ковельського району)
Пам'ятки
Літературно-меморіальний музей-с...

Інше





Бенедюк П. Графічна реконструкція синагоги в м. Острог та концепція першочергових анти-аварійних реставраційних робіт | Друк |
Читальний зал - Релігія
Єврейська громада Острога вважається однією з найдавніших на те­ренах України і бере свій початок приблизно від середини XV ст. Про час виникнення першої синагоги в Острозі докладних відомостей не має. Очевидно, що перші єврейські божниці в місті були дерев'яні. Автори перших монографії про Острог А. Перелштейн (1847 р.) С. Кардашевич (1913р.) датують синагогу XV ст. Такої ж думки в свій час притримували­ся в своїх працях М. Тучемский (1913 p.), А. Хведась (1985 p.), а також И. Ткач та Г. Равчук (1987 p.). Згідно повідомлення С. Кардашевича дозвіл на спорудження в Острозі великої мурованої синагоги надала тутешнім євреям власниця цієї частини міста Ганна-Алоїза Ходкевич з багатьма умовами та обмеженнями [12]. За іншими відомостями (М. Орлович) си­нагога була заснована в 2-й половині XVI ст. з дозволу князя К. Острозь­кого, але в даному випадку мова може йти про попередню споруду [16]. В «Акте о разделе имущества князя К. Острожского между сыновьями от 20.5.1603 г.» докладно поданий опис синагоги та школи яка діяла при ній [9,10]. Починаючи з 1608 року при синагозі була організована друкарня, яка проіснувала до 1832 року і була закрита у зв'язку з друкуванням літе­ратури в підтримку польських бунтівників. Особливу популярність в Єв­ропі здобула школа рабинів при синагозі в кінці XVI ст. завдяки високому авторитету рабина (з 1615 по 1632) Самуєля Едельса Маршує (Магарша), який був вченим зі світовим ім'ям і багато років очолював цю школу.
За композицією та авторською манерою острозька синагога є близь­кою до львівської Передміської (1624-32 pp.) Можливо, що її будівничим був львівський цеховий майстер Джакомо (Якуб) Мадлена, який в 1620-х pp. працював у Львові та в околицях Острога, зокрема в Ізяславі [5]. Ще одним аргументом на користь цієї версії може стати інформація про те, що і в Острозі, і на Краківському передмісті у Львові у 40-50х pp. XVII століття був той самий рабин - Давид Галеві - автор коментарів «Турей Загав», до чотирьох розділів кодексу «Шулхан Арух» Йосифа Каро [3].
Цієї ж гіпотези дотримується С. Кравцов, який датує синагогу 1620­1630 pp. У своєму дослідженні він подає графічну реконструкцію синаго­ги на цей період будівництва (рис. 1) [13].
Побудована острозька синагога за дев'ятипольовою планувально-про­сторовою схемою.
Єврейська громада Острога вважається однією з найдавніших на те­ренах України і бере свій початок приблизно від середини XV ст. Про час виникнення першої синагоги в Острозі докладних відомостей не має. Очевидно, що перші єврейські божниці в місті були дерев'яні. Автори перших монографії про Острог А. Перелштейн (1847 р.) С. Кардашевич (1913р.) датують синагогу XV ст. Такої ж думки в свій час притримували­ся в своїх працях М. Тучемский (1913 p.), А. Хведась (1985 p.), а також И. Ткач та Г. Равчук (1987 p.).
Згідно повідомлення С. Кардашевича дозвіл на спорудження в Острозі великої мурованої синагоги надала тутешнім євреям власниця цієї частини міста Ганна-Алоїза Ходкевич з багатьма умовами та обмеженнями [12]. За іншими відомостями (М. Орлович) си­нагога була заснована в 2-й половині XVI ст. з дозволу князя К. Острозь­кого, але в даному випадку мова може йти про попередню споруду [16]. В «Акте о разделе имущества князя К. Острожского между сыновьями от 20.5.1603 г.» докладно поданий опис синагоги та школи яка діяла при ній [9,10]. Починаючи з 1608 року при синагозі була організована друкарня, яка проіснувала до 1832 року і була закрита у зв'язку з друкуванням літе­ратури в підтримку польських бунтівників. Особливу популярність в Єв­ропі здобула школа рабинів при синагозі в кінці XVI ст. завдяки високому авторитету рабина (з 1615 по 1632) Самуєля Едельса Маршує (Магарша), який був вченим зі світовим ім'ям і багато років очолював цю школу.
За композицією та авторською манерою острозька синагога є близь­кою до львівської Передміської (1624-32 pp.) Можливо, що її будівничим був львівський цеховий майстер Джакомо (Якуб) Мадлена, який в 1620-х pp. працював у Львові та в околицях Острога, зокрема в Ізяславі [5]. Ще одним аргументом на користь цієї версії може стати інформація про те, що і в Острозі, і на Краківському передмісті у Львові у 40-50х pp. XVII століття був той самий рабин - Давид Галеві - автор коментарів «Турей Загав», до чотирьох розділів кодексу «Шулхан Арух» Йосифа Каро [3].
Цієї ж гіпотези дотримується С. Кравцов, який датує синагогу 1620­1630 pp. У своєму дослідженні він подає графічну реконструкцію синаго­ги на цей період будівництва (рис. 1) [13].
Побудована острозька синагога за дев'ятипольовою планувально-про­сторовою схемою.
Бенедюк П. Графічна реконструкція синагоги в м. Острог та концепція першочергових анти-аварійних реставраційних робіт / П. Бенедюк // Історія музейництва і пам'яткоохоронної справи в острозі та на Волині : наук. збірник / Держ. історико-культурний заповідник м. Острога. Острозьке науково-краєзнавче т-во "Спадщина" ім. князів Острозьких. - Острог, 2001. - Вип. 3. - С. 181 - 193.  

ЗавантажитиЗавантажити