Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Спас на престолі. Перша половина XVІI ст., Волинь
Волинська ікона
Спас на престолі. Перша половина...

Інше





Галерея

Костел Св. Станіслава. м. Ковель Волинська обл.
Вже у 1922 році, невдовзі після утворення Волинського воєводства, міський громадський господарський комітет м. Ковеля прийняв ухвалу про будівництво костелу-пам’ятника на центральному майдані міста.
Проект ковельського костелу Св. Станіслава-Мученика виконали відомий польський архітектор Стефан Шиллер (1857-1933) та Вєслав Кононович, які жили і працювали у Варшаві. Датований березнем 1924 року кресленик являє нам грандіозність задуманої будівлі, кожна деталь якої в плані, на фасадах та в інтер’єрах є невід’ємною і органічною часткою цілого.
Тринефна планувальна структура храму ускладнена прибудовами з півночі і півдня. Трансепт розташований дуже близько до головного входу, в його раменах з півдня розташовується хрещальня з криптою та сходи на верхні яруси, з півночі – висока одноярусна каплиця, до якої зліва примикає ще одна – поховальна. Масивний квадрат середохрестя, як і всі приміщення, за винятком головного нефу, перекритий зірчастими склепіннями. Вівтарна частина достатньо розвинута: до глибокого, завершеного полігонально вівтаря прибудовані різновисокі сакристія і каплиця з малою сакристією, що сполучені між собою внутрішньою склепінчастою галереєю. Кожне з цих приміщень на другому ярусі відкривається у вівтарний простір широкими ложами. Музичний хор з органом, розташований над притвором, поєднується з головним нефом великою стрілчастою аркою, спираючись на таку ж аркаду з соковитою декорацією стіни. Просвіти лож оформлені необароковими порталами з масивним різьбленими завершеннями; вікна стрілчасті, декоровані масверками, в бічних нефах – парні, в приміщеннях і верхніх частинах стін каплиць – круглі («окулюси»).
В образі костелу вдало поєднані неоготичні та необарокові елементи. Асиметрично вирішена брила храму – це нескінченний рух об’ємів навколо високого масиву головного нефу: низьких, накритих розвиненими дахами бічних нефів, що прориваються назовні критими ґаночками масивних галерей і входів, ярусних гранчастих башт, башточок і каплиць з різноманітними варіантами завершень. В кожній з частин об’єму знаходимо свій власний ритмічний стрій, утворений чергуванням вікон і ніш розмаїтих розмірів і форм, арок, арочок і аркад, врешті – фактура і колір фасадів посилюють ефект потужного і гармонійного звучання будівлі. Бароковий рух фасаду виразно підкреслює вертикаль триярусної башти над південним входом у храм, завершеної бароковим «шоломом» – куполом вишуканого силуету, обрамленим посередині висоти чотирма граційними башточками, що є яскравим свідченням зв’язку з архітектурною традицією храмового народного будівництва. На головному фасаді над входом планувалось встановити статую святого патрона костелу – св. Станіслава, а на фасаді вівтарної апсиди – Розп’яття. Розширення стін до основи костелу, наявність контрфорсів, облицювання їх тесаними гранітними блоками, масивний черепичний дах над цегляними стінами посилюють загальне враження монументальності.
На початок 1935 року будівництво храму завершувалось: тут вже проводились богослужіння. Залишалося лише оздобити інтер’єри. У 1939 році вартість будівництва вже сягнула двох мільйонів злотих – нечувано великої суми для того часу. В цілому ж спорудження костелу Св. Станіслава велося за фінансової підтримки держави, а також коштом приватних пожертв парафіян, поляків, що проживали в США, та працівників залізниці.
Автор розташував будівлю костелу таким чином, що портал бічного, південного, фасаду з баштою був зорієнтований на вісь вул. 3-го Мая, замикаючи її перспективу. Програмованість сприйняття костелу, як головної домінанти міста, підтверджує той факт, що вул. Колейова фактично відіграла роль композиційної осі, просторово поєднавши храм і залізничний вокзал Ковеля: утворились символічні подвійні «ворота» в місто – світські і духовні.
Храм не вцілів: у 1944 році під час воєнних дій костел Св. Станіслава був пошкоджений, а в 1945 році – розібраний.

Михайлишин О. Л. Архітектура костелу в Ковелі як втілення ідеї національного стилю архітектора Стефана Шиллера / О. Л. Михайлишин // Архітектурна спадщина Волині : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Нац. ун-т водного господарства та природокористування, каф. архітектури. – Рівне : ПП ДМ, 2008. – С. 96-108.

Фото з сайту: http://polona.pl/
Дата: 13 листопад 2014 14:30
Переглядів: 1172
Завантажень: 0