Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Жіноче духовне училище, 1860 р. вул. Пушкінська, 27 м. Житомир
Пам'ятки. Житомир
Жіноче духовне училище, 1860 р. ...

Інше





Галерея

Образ «Йоан Златоуст». Кінець XVIII ст. Походить із храму Апостола і євангеліста Луки с. Городно Любомльського деканату.
Матеріали і техніка: полотно, олія, живопис. Зберігається у фондах Музею волинської ікони.
Святитель Йоан Златоуст (бл. 350 – 407 рр.), архієпископ Константинопольський, – один з трьох вселенських святителів, разом із Василієм Великим та Григорієм Богословом. Блискучий проповідник, за винятковий дар богонатхненного слова отримав від пастви ім’я Златоуст. Учитель моральності, строгий викривач неправди у християнському суспільстві. Як істинний наступник апостолів кожне своє слово закарбував власним життям, сповненим справжнього мучеництва. Святитель Йоан залишив велику письмову спадщину: записи його численних повчань, тлумачень, бесід на Священне Писання, відредагований чин Літургії, молитви. Творіння Златоуста протягом століть були і залишаються улюбленим читанням віруючих людей.
Найдавніші зображення Йоана Златоуста перебувають у церкві Санта Марія Антиква в Римі (фрески сер. VII і сер. VIIІ ст.), монастирі Св. Катерини на Синаї (ікони VII-VIIІ ст.). Пошанування Йоана Златоуста приходить на Русь разом із хрещенням. Уже в мозаїках Софії Київської представлені зображення святого. Удавнину образ Йоана Златоуста писали на царських вратах, його ікона була обов’язковою в іконостасі. Пізніше з’являються ікони святителя з викладом його життя в окремих сценах. Образ Йоана Златоуста часто зображали і на виносних запрестольних хрестах, тому що саме за нього у Константинополі стали проводити перші хресні ходи.Традиційно з ІХ–Х ст. цього святого зображають як єпископа з Євангелієм у руці, людину середніх літ з темним волоссям і невеликою бородою. Але образ із Городна особливий.
Волинська ікона Йоана Златоуста належить до так званого типу ікони-портрета, який з’явився в середньовіччі та особливого розвитку набув у XVIII ст. В іконах-портретах святі постають з індивідуально-реалістичними рисами, що надає їм нового, дещо світського забарвлення. Вони виконані у вузькій овальній рамі. Особливий акцент художник робить на втілення характеру святителя.
В Йоана молоде обличчя з загостреним підборіддям, обрамлене хвилястим темним волоссям, з клиноподібною невеликою борідкою. Високе без зморщок чоло, легко підкреслене надбрівними дугами, прямий ніс, червоні маленькі вуста, рум’янець на щоках – це риси людини, сповненої сил та енергії. Проникливий погляд живих очей несе відчуття схованого в глибині полум’я – знаку духовної, інтелектуальної роботи святого. Замість традиційного Євангелія Йоан тримає в руці єпископський жезл як символ вірного служіння пастві й Господу. Його одежі прості: зелений з червоним виворотом сакос (верхнє архієрейське облачення), з коричневою тасьмою омофор. І тільки митра прикрашена перлинами й коштовним камінням як образ слави Небесного Царя, який являє людям архієрей під час Богослужіння. У колориті ікони переважають стримані відтінки медово-коричневих, зелених, землистих тонів. Коричневе тло створює контраст із постаттю святителя.
Зображення супроводжується пояснювальними написами, що органічно доповнюють зображальну частину не тільки змістовно, але й як важливий декоративний елемент.Зображення супроводжується пояснювальними написами, що органічно доповнюють зображальну частину не тільки змістовно, але й як важливий декоративний елемент.
Ікона Йоана Златоуста несе світло і тепло, символізуючи Божий захист, який дарується тим, хто віддано сповідує християнську віру.Ікона Йоана Златоуста несе світло і тепло, символізуючи Божий захист, який дарується тим, хто віддано сповідує християнську віру.


Єлісєєва Т., завідувач Музею волинської ікони

Волинська єпархія Української православної церкви Київського патріархату - офіційний сайт
Дата: 25 лютий 2013 13:57
Переглядів: 987
Завантажень: 0