Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Архітектурна пам’ятка садиба Вільгів.  Садиба Вільгів на малюнку Наполеона Орди 1870 р.
Пам'ятки
Архітектурна пам’ятка садиба Віл...




Галерея

Христос з виноградною лозою. Перша третина XVIII ст.
Краєзнавчий музей, Острог
У першій половині XVIII ст. в Острозі працювала велика іконописна майстерня, твори якої були поширені довкола Острога, Бродів, Заслава, Крем'янця та багатьох інших міст Західної України. Творча спадщина Острозької майстерні є одним з найяскравіших виявів української художньої культури в контексті національних культур Європи доби бароко.
Заслуга відкриття цієї майстерні належить доктору мистецтвознавства Павлу Миколайовичу Жолтовському. У своїй монографії "Український живопис XVII-XVIII ст." він виявив характерні стилістичні ознаки створених у ній ікон: "особливий тип кругловидих привітних облич з широко відкритими очима, високим чолом, характерними пухкими рожевими губами, короткими стріловидними, розширеними біля перенісся, бровами". Для ікон цієї майстерні були також характерні "особливе сріблясте різане по левкасу тло, вкрите майже однаковим в усіх випадках орнаментом із широких, плавно вигнутих, плоских пагінців аканта". На думку П. М. Жолтовського, однорідність малярських прийомів та іконографії всіх відомих нам творів цієї майстерні свідчить про те, що "нею керував один майстер, творчість якого накладала виразний відбиток на все, що виходило з його майстерні і що праця його учнів мала лише допоміжне значення". На жаль тільки, ми не знаємо імені цього майстра. На жодній іконі він не залишив свого підпису. На сьогодні виявлено більше 40 ікон його майстерні. Вони зберігаються в музеях Львова, Рівного, Києва, але найбільше їх є в Острозькому краєзнавчому музеї.
Серед них особливо цікава ікона "Христос-Виноградар", намальована, на думку П. М. Жолтовського, внаслідок запровадження в уніатській Церкві після Замойського синоду 1720 р. свята Євхаристії (Тіла і Крові Христових) – перетворення хліба і вина на Тіло та Кров Христа (на іконі – Крові Христа на вино). Це таїнство острозький майстер відобразив у казковому народному дусі. Христос сидить біля високої будівлі на кам’яному прямокутному підвищенні, підмостивши під себе червоно-коричневу свиту, і витискує сік з грона виноградної лози, що виростає з його ребра, і, перекинувшись через дерев’яний хрест за спиною Ісуса, спадає йому на руки. Таким чином Христос з допомогою виноградної лози перетворює свою кров на вино. Анатомічні помилки в побудові оголеного тіла Христа компенсуються його безпосередньою природною позою, ласкавим поглядом добрих очей та лагідною посмішкою на його устах.
Дата: 14 квітень 2009 16:47
Переглядів: 3153
Завантажень: 0