Авторизація



Опитування

На Вашу думку чи оперативно та змістовно наповнюється на веб-сайті розділ «Новини», чи стає Вам ця інформація у нагоді?
 

Фотогалерея


Каламар зеленого кольору з покришкою. Кінець ХVІІІ - початок ХІХ ст.
Етнографія Волині
Каламар зеленого кольору з покри...

Інше





Галерея

Юрій Змієборець. XVI ст. с. Точивики
Острозький державний історико-культурний заповідник
Ікона Св. Юрія Змієборця XVI ст. з села Точивики – одна з найкращих ікон Острозького осередку XVI ст. Вона відображає нову концепцію особистості доби Ренесансу.
Епоха Середньовіччя була не тільки часом споглядання та пасивної надії на вищі сили. Нескінченні війни князів і феодалів, криваві битви з татарами, релігійні сутички сповнювали життя драматизмом боротьби. Але він не знаходив свого вияву в іконах, оскільки вищий непорушний небесний світ був непричетним до земного життя. Гностична містика ікон все ж була більше зорієнтована на самоперетворення, а. не на перетворення зовнішнього світу.
В епоху Відродження, навпаки, вважали, що доля всього всесвіту і навіть самого неба залежить не тільки від провидіння Всевишнього, а вирішується боротьбою у земному світі. Середньовічний провіденціаналізм синтезується з новою філософією, яка розглядала земну діяльність і боротьбу людини, як елемент космічного процесу. Відображення цієї концепції бачимо в образі Св. Юрія на іконі XVI ст. з с. Точивики.
На багатьох іконах того часу Св. Юрій здійснює свій подвиг легко, без надмірних зусиль, лише з допомогою вищої сили. На іконі з с. Точивики образ Юрія значно активніший, енергійніший, насичений драматизмом боротьби. Білий кінь героя не спокійно наступає на змія, а налітає на нього, здавлюючи йому горло, з якого виривається страшне червоне полум'я. Потоки крові вириваються з-під голоті чудовиська, конвульсійно вигинається спіралевидними кільцями його хвіст, тісно обплітаючи задні ноги коня. На чорному тулубі змія жахливе яскраво-червоне обличчя сатани.
Цей образ зла, зображений у нижньому лівому кутку ікони, композиційно протиставлений символічному зображенню Бога Саваота, десниця якого коронує переможця. Зображення Саваота розміщене по діагоналі, у правому верхньому кутку композиції, ніби на іншому кінці списа Св. Юрія, Отже, з допомогою Святого воїна Бог Саваот карає втілення зла світу – сатану. Життєва сцена – врятування від змія царівни Єлисави – набуває вищого трансцендентного змісту, як одного з проявів вічної боротьби Господа з дияволом.
Художник зобразив героя у кульмінаційний момент битви, який передбачає граничну напругу сил. Вона підкреслюється нічим не стриманим динамічним поривом правої руки, якою св.. Юрій, високо підіймаючи спис, направляє його прямо в пащу змієві. У іншій руці героя пружно натягнута вуздечка. Його обличчя суворе та зосереджене. Гнівний погляд направлений на ворога. Художник зображує Св. Юрія в центрі композиції, посередиці діагоналі, на обох кінцях якої – дві протилежні сили всесвіту. Він виділяє героя не тільки композиційно, але й кольором, одягаючи в обладунок більш насичених яскравих кольорів, ніж одяг другорядних персонажів. На Св. Юрієві темно-синя туніка, чорна кольчуга, що контрастує з білим вбранням. За плечима здіймається яскраво-червоний плащ, застібка якого від стрімкого руху пересунулась з плеча на бік. Палаючий червоний колір сприймається в контексті ікони як втілення драматизму боротьби та як радісний акорд перемоги.
Дата: 14 квітень 2009 16:50
Переглядів: 11718
Завантажень: 0