Волинська ікона: дослідження та реставрація. Вип. 25
Розділ:
Наукові збірники
,
Релігія
,
Культура та мистецтво
Мова документу: українська, польська, білоруська
Рік видання: 2018
Волинська ікона: дослідження та реставрація. Науковий збірник. Випуск 25. Матеріали XXV Міжнародної наукової конференції, присвяченої 25-річчю Музею волинської ікони, м. Луцьк, 25-26 жовтня 2018 року. Упоряд. Т.Єлісєєва, Є. Ковальчук. – Луцьк, 2018. – 362 с., іл.
Анотація:
Науковий збірник містить матеріали XXV Міжнародної наукової конференції, присвяченої 25-річчю Музею волинської ікони, яка відбулася 25-26 жовтня 2018 року в м. Луцьку. До збірника включені доповіді та повідомлення з дослідження та реставрації іконопису, декоративної різьби та монументального живопису, історії храмів і монастирів Волині. Окремий розділ присвячений історії Музею волинської ікони та його збірці. Видання розраховане на вчених, мистецтвознавців, музейних працівників, реставраторів, усіх, хто цікавиться мистецькою культурою України.
Зміст:
РОЗДІЛ І
ДО ІСТОРІЇ МУЗЕЮ ВОЛИНСЬКОЇ ІКОНИ
ОБУХОВИЧ Лариса, м. Луцьк
Щоденник наукової експедиції Волинського краєзнавчого музею1984 року .................................. 3
КАРПЮК Людмила, м. Луцьк
Характеристика збірки сакрального живопису ХVI – XІX ст. Волинського краєзнавчого музею .....................................................................11
ЄЛІСЄЄВА Тетяна, м. Луцьк
Музей волинської ікони та його колекція у матеріалах міжнародних наукових конференцій «Волинська ікона: дослідження та реставрація».
Бібліографічний покажчик ................................................................... 29
РОЗДІЛ ІІ
ДОСЛІДЖЕННЯ ТА РЕСТАВРАЦІЯ ІКОНОПИСУ
ІІ. 1. ІКОНОПИС
КУХАР Валентина, м. Львів
До питання про формування візантійської іконописної традиції .................................................... 50
ПУЦКО Василь, м. Калуга, Росія
Волинська ікона в Новгороді: здогад чи дійсність? .......................................................................... 54
АЛЕКСАНДРОВИЧ Володимир, м. Львів
«Покров Богородиці» київської школи кінця XVII століття у парафіяльній церкві луцької околиці .................................................................. 61
ГЕЛИТОВИЧ Марія, м. Львів
Твори Йова Кондзелевича у збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького ............................................................................ 77
ЗІЛІНКО Роман, м. Львів
Іконостас церкви Різдва Пресвятої Богородиці Загорівського монастиря авторства Йова Кондзелевича та майстрів його кола (1722 р.) ........................................................ 90
МОСКАЛЮК Ірина, м. Луцьк
Ікони «Покров Богородиці» XVII – XVIIІ ст. в експозиції Музею волинської ікони. Іконографія та стилістика ........................................................................................ 97
МАЗУР Вікторія, м. Київ
Деякі особливості іконографічної системи розташування розписів у церкві Непорочного зачаття Пресвятої Богородиці в с. Вислобоки, Львівської області (тези доповіді) ..................... 108
САДОВА Оксана, м. Львів
Фрагмент стінопису XVII ст. церкви Воскресіння Господнього у смт. Стара Сіль .....................110
БУРКОВСЬКА Любов, м. Київ
Волинська ікона «Св. Василій Великий» (1742 р.): особливості іконографії та композиційного вирішення .................................................................112
ШУЛІКА Вячеслав, м. Харків
Милецька ікона Божої Матері: залишок загубленої на Слобожанщині Волинської спадщини в період між Світовими війнами .................................................................119
БОРІСЄНКО Ольга, м. Мінськ, Білорусь
Чтимая Каменецкая икона Богоматери ........................................................................... 123
ФЕДОРІВ Тетяна, м. Збараж
Ікони «Мучення святої Варвари» та «Усікновення голови Івана Хрестителя» із церкви села Синява Збаразького району .............................................................. 130
ЛЕВИЦЬКА Мар’яна, м. Львів
Малярство Л. Долинського в Успенському соборі Почаєва (1807–1810): іконографічна програма циклу «Чудеса Христа» ............................................................. 134
КЛИМЧУК Андрій, м. Рівне
Ікони Матері Божої костелів колишньої Луцької римо-католицької дієцезії в храмах Польщі ...................................................................... 147
КАРЕЛІН Володимир, МЕЛЬНИКОВ Микола, м. Мінськ, Білорусь
Абразы першавярхоўных апосталаў Пятра і Паўла ў іканапісу Беларусі .................................... 153
СІНІЛА Анатоль, м. Багушевічи, Білорусь
Абразы з Беларускага дзяржаўнага музея ў сучасных зборах. Даваенная гісторыя і паходжанне .................................................................. 158
ФЛІКОП-СВІТА Галина, м. Мінськ, Білорусь
Датаваныя абразы XVII–XVIIІ стст. у зборах Музея старажытнабеларускай культуры Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі ........................................................................................... 163
ФЛІКОП-СВІТА Галина, м. Мінськ, Білорусь
Забытая святыня – «Божая Маці»з Тарэек: да гісторыі шанавання аднаго са спісаў «Божай Маці Бялыніцкай» ................................................................. 173
ХРЕБТЕНКО Маргарита, м. Київ
Підготовчий малюнок українського барокового іконопису ........................................................... 178
ІІ. 2. РЕСТАВРАЦІЯ
ДУЛГЕРЬ Зоя, БОРОВСЬКА Жанна, м. Одеса
Наукове дослідження та перебіг реставрації пам’ятки «Мадонна з Немовлям» Флорентійської школи живопису XV століття зі збірки КУ «Одеський музей західного і східного мистецтва» .................................................................. 186
ДРУЛЬ Мирослава, м. Львів
Неруйнівні цифрові методи дослідження творів мистецтва у сучасному музейництві ............................................ 191
ЄФІМЕНКО Любов, м. Київ
Рентгенографічне дослідження дерев’яної поліхромної скульптури та предметів з декоративним різьбленням. Проблеми та методичні підходи до вирішення ............................. 194
ШЕВЧЕНКО Наталія, АСАУЛОВА Олена, м. Київ
Дослідження поверхні фрагментів іконостасів ХVII–XVIII ст., оздоблених в техніках кольорових лаків: оптичні ефекти та оптичні ілюзії ....................................................... 198
ЦИТОВИЧ Володимир, м. Київ
Можливості методу інфрачервоної рефлектографії в дослідженні українського іконопису XVII–XVIII ст. (на прикладі ікон Березнянського іконостасу із зібрання НХМУ) ..................... 207
ДЕРИГУЗ Наталія, м. Харків
Розробка параметрів розшарування різночасового живопису ....................................................... 214
ВАВРИЧУК Андріана, м.Львів
Комплексне хімічне дослідження творів риботицької школи XVIII ст. із збірки Національного музею імені Андрея Шептицького ......................................................... 220
МАГІНСЬКИЙ Володимир, м. Збараж
Сакральний живопис ХVIII ст. Свято-Миколаївської церкви села Бодаків Збаразького району Тернопільської області. Дослідження та реставрація .................................. 229
КОРИТНЯНСЬКА Вікторія, м. Одеса
Біологічне дослідження деяких пам’яток сакрального мистецтва з музейних збірок України .................................................................................. 237
КОНЮШЕНКО Катерина, м. Дніпро
Реставрація ікони «Образ Вогнеликої Богородиці» ........................................................................ 242
ЗІНЧУК Ольга, м. Львів
Ікона «Божа Мати з немовлям» XVIII (?) ст. зі збірки Володимир-Волинського історичного музею: стан збереження, проведення реставраційних заходів ................................. 245
КОВАЛЬ Ірина, ТРУЛЯЄВА Олена, м. Червоноград
Реставрація і короткий огляд групи пам’яток Червоноградської філії Львівського музею історії релігії. котрі походять із Волинського краю ....................................... 249
РІШНЯК Олег, м. Львів
Компромісні рішення при реставрації творів монументального мистецтва ХХ століття в діючих сакральних спорудах .................................................................................... 262
РОЗДІЛ ІІІ.
МАТЕРІАЛИ ДО ВИВЧЕННЯ САКРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА
АЛЕКСАНДРОВИЧ Володимир, м. Львів
Два контракти західноукраїнських малярів на службу з 1735 та 1739 років ............................... 265
ТИМЧЕНКО Тетяна, м. Київ
Матеріали українського іконопису XVIII ст. на основі опублікованих П. М. Жолтовським документів ............................................................. 273
ЖОЛОБ Ганна, ЛЕВИЦЬКА Олександра, с. Крилос
Сакральне мистецтво «Давнього Галича» у творчості Антіна Монастирського ......................... 280
ПОДВОРНА Лілія, м. Київ
Особовий фонд митрополита Івана Огієнка у Центральному державному архіві-музеї літератури і мистецтва України .............................................................. 283
ПІСКУН Юрій, м. Мінськ, Білорусь
Убранства слуцкіх цэркваў 17 стагоддзя па архіўных крыніцах ................................................... 289
СМІРНОВА Енгеліна, м. Москва, Росія
Миниатюры Добрилова Евангелия 1164 г. ....................................................... 294
ГУЛЬКО Геннадій, м.Луцьк
Ікона «Хрещення Господнє» – родинна святиня із-за Буга ............................................................ 300
ГУЛЬКО Геннадій, м.Луцьк
Маловідома сторінка з історії Холмської ікони Божої Матері (1649 – 1651рр.) ......................... 303
SYGOWSKI Paweł, Lublin, Polska
Trzycerkwie w miasteczku Ratno i ich kaplice fi lialne w Hornikach i Wydranicy – w dekanacie ratneńskim unickiej diecezji chełmskiej w XVIII w ................................. 308
ОСТАПЮК Олександр, м. Любомль
З історії церкви Св. Луки в с. Городне Любомльського р-ну ......................................................... 321
ПАСЬ Наталя, МИХАЙЛОВ Юрій, м. Камінь-Каширський
З історії Камінь-Каширської церкви Різдва Пресвятої Богородиці ............................................... 330
ФЕДЧУК Олександр, м. Луцьк
Пугинський Василіанський монастир та його майно у світлі нових документів ........................ 336
БОБРИК Вітольд, м. Сєдльце, Польща
Читані Служби Божі в контексті проблеми латинізації Унійної Церкви (на прикладі Кашогродського та Любомльського деканатів) ........................................................ 340
ПАСЮК Ігор, м. Луцьк
Срібна панагія як джерело історичного дослідження .................................................................... 342
ГАНУСЕВИЧ Наталія, м. Збараж
Каталогізація стародруків: проблеми та практика .......................................................................... 344
РОЗДІЛ IV. ПАМ’ЯТЬ
Пам’яті Митрополита Волинського і Луцького УПЦ Ніфонта ..................................................... 351
Пам’яті Володимира Петровича Мокрія .......................................................................................... 353
АВТОРИ ЗБІРНИКА ........................................................................... 355
Джерело:
Волинський краєзнавчий музей